Storytelling som ledelsesværktøj er i sig selv ikke ensbetydende med øget virksomhedsværdi, men derimod er kombinationen af storytelling og substans et meget kraftfuldt redskab.
Der er fire grundprincipper til at arbejde med storytelling:
- Skab mening. Find et formål eller reformuler formålet, så det handler om den værdi du skaber for folk, frem for den bundlinje du praler af over for dine kolleger.
- Win-win partnerskab. Man skal ikke skabe storytelling alene, men derimod engagere og inspirere mennesker til at gøre det sammen med dig. Hver gang der er en anden interessent, eksempelvis en kunde, så skal relationen laves om fra et køb/salg-forhold til et win-win partnerskab, som sikrer værdi for begge parter. Når man taler om denne type af partnerskaber, så er der tale om en relation, hvor begge parter får lige meget ud af relationen. Det kan være at udnytte eksisterende ressourcer bedre, skabe flere ressourcer o.lign.
- Gør en forskel! Stop marketing to consumers, start mattering to people. Gør noget, der gør en forskel – en forskel, der både er relevant og vigtig.
- Skab resultater. Dette sker ved at være konsistent, vedholdende og ved at turde at bryde reglerne. Lad dig ikke begrænse af kendte strukturer og måder man gør tingene, men find i stedet din egen måde at gøre tingene på – det er det der virker.
Storytelling er simpelt og svært
Storytelling er svært, hvis man ikke har en god historie at fortælle.
Men storytelling er meget enkelt, hvis man har substans. Den substans kommer af, at man faktisk gør en forskel, og man fokuserer på det man gør for andre mennesker, i stedet for det man tjener. Mange virksomheder kommunikerer ud fra deres bundlinje, og det er irrelevant, fordi det der virkelig betyder noget, er den forskel de gør for deres kunder.
Hvad er substans? Og hvordan finder jeg den gode historie?
Hvis du ikke kan finde den gode historie, så gå ud til de passionerede medarbejderne, dem der brænder for virksomheden, eller gå ud til dine kunder og find ud af, hvad det er, virksomheden betyder for dem. Virksomheder bliver ofte meget overraskede over svarene, fordi de selv ser deres fortælling gennem en særlig faggruppes øjne. Kunderne er mennesker med rigtige problemer, som køber produkter/ydelser af en særlig årsag, årsager der ofte er andre, end virksomheden forventer.
Et grundlæggende råd til corporate storytelling er: Gå tilbage til oprindelsen – hvorfor opstod virksomheden og hvad er ideen bag virksomheden. Der er en guldmine af historier at hente.
Inspireret af Lars Kolind, bestyrelsesformand. Hør oplægget her.