De vigtigste social media trends, du skal kende i 2020

Del dette indlæg

De sociale medier har en enorm indflydelse på vores hverdag. Vi er der konstant, og derfor valfarer virksomhederne derhen i håbet om at fange vores opmærksomhed – bare i et øjeblik.

Udfordringen med den enorme interesse for virksomheder i både BTB og BTC markedet er, at der naturligt kommer et overload af content, hvilket gør det enormt svært at skille sig ud i folks endeløse scrollen – ikke mindst at være konkurrencedygtig og interessant nok til at de rette kunder stopper op og endda; måske bliver et lead og et køb.

Men der er selvfølgelig en række områder, virksomhederne kan agere på, og her giver vi dig de vigtigste sociale medie trends, som du skal kende, og agere på, i 2020 og i fremtiden.

Trend #1: Netværk og Community

Det kan beskrives meget enkelt: Vi skal tilbage til basic. Altså til dengang, hvor de sociale medier var sociale og handlede om at føre mennesker sammen og skabe fællesskaber. I sin natur var det aldrig meningen, at de sociale medier skulle være et push medie. Meningen var at fx Facebook skulle være en platform, hvor folk opbyggede relationer af reel værdi. De sidste par års storm mod Facebook har affødt flere udtalelser fra Mark Zuckerberg og teamet, at de vil tilbage til ”dengang”.

Det bliver derfor, igen, vigtigt at have et forhold til hinanden på de sociale medier, og føle at der er et ægte forhold mellem virksomhed og forbruger tilstede.
Det betyder, at virksomheder skal producere content, der rammer meget præcist ned i målgruppen og stoppe med at tale i den store mikrofon. Det er ikke nyt, men det er dog bemærkelsesværdigt, hvor mange virksomheder der sender kommunikation ud på fx Facebook, som taler til et bredt publikum.

Det irriterer din målgruppe, der forventer content, der er lavet specifikt til dem – og ikke til deres venner. Derfor ser vi også en stor tilstrømning til grupper, hvor folk kan netværke og møde ligesindede – og det ser vi på tværs af alle brancher og hos både BTC og BTB.

En af de store trends i 2020 og fremover bliver derfor, at virksomheder skal vægte deres forhold til deres kunder på de sociale medier lige så højt, som de produkter/ydelser, de sælger. Har du ikke et forhold til dine kunder/kunde, har du ikke et salg.

Key-learnings:

  • Du skal skabe indhold, der resonerer med din målgruppes liv her og nu. Din målgruppe leder efter virksomheder og brands, der får dem til at føle, at de er en del af noget større.
  • Virksomheder skal bruge mere tid på at være hjælpsomme, lyttende og tilbyde reel værdi, som går ud over deres produkter/ydelser. Tænk på det som en form for venskab. Ingen vil have en ven, der kun tager og tager. Det er på nøjagtig samme måde på de sociale medier.
    Det virker måske som common sence. Men faktum er, at der fx stadig er enormt mange virksomheder, som ikke svarer eller responderer på deres følgeres kommentarer, messenger beskeder eller anden form for interaktion. 
  • Du skal målrettet gå efter det ægte forhold til dine kunder. Gør det til del af din sociale medie strategi, at vise, at din virksomhed er drevet af mennesker. Det vil ikke kun skabe den følelse, som din målgruppe leder efter, men også være med at gøre dit brand menneskeligt. Og det hitter i 2020 og fremover.

Trend #2: Opbyg communitys gennem grupper

Det er ikke for at gentage pointen for før, og dog. Som før omtalt er det vigtigt, at virksomheder skaber engagerende content til deres målgruppe, som resonerer meget præcist ned i deres liv og interesser.

Men hvordan? En af måderne er at lægge enormt engagement i grupper, som fx Facebook tilbyder.

Det er nemlig muligt at bygge et stærkt community omkring dit brand og din virksomhed, hvis du tænker mere i grupper, end i Facebooksider. Facilitere du og din virksomhed gruppe, hvor interesserede og ligesindede kan mødes og netværke, er I stærkt foran de konkurrenter, der udelukkende holder deres kommunikation på sider og personlige profiler. 

I 2020 vil vi derfor se at grupper vil dominere mere og mere, hvilket naturligt vil øge det relevante content, hvis man formår at lytte til målgruppen og kunderne, og bruge den viden dygtigt.
Men det vil uden tvivl betyde mere arbejde for din virksomheds marketingsafdeling. Det kræver en del mere management og facilitering end blot at styre en almindelig Facebookside. Der er samtaler, der skal styres, og det kræver også langt mere at producere personaliseret og menneskeligt indhold, end det gør at producere kampagner og salgscontent. Men gjort rigtigt, er det en stor salgskanal og skabelsen af communitys i gruppe bliver derfor et vigtigt lead for virksomheder fremover.

Key learnings:

  • I skal integrere grupper som led i jeres sociale medie strategi. Ikke kun på Facecbook, men også på fx LinkedIn.
  • Grupper er en måde at facilitere en samtale, der skaber reel værdi, for jeres kunder. I kan skabe meningsfulde relationer, som opbygger jeres brandloyalitet og skaber salg i sidste ende.

Trend #3: Mikro influencers

Vi slår det lige fast: Influencer marketing er kommet for at blive. Det vokser kun, og alle analyser foreskriver, at det vil fortsætte. Grænserne for hvad man kan bruge influencer marketing er snart ikke til at få øje på. Samtidig er vi langt forbi dengang, hvor det kun var mode, beauty og food industrien, der brugte influencers.
Senest er ministerier og myndigheder begyndt at gøre brug af dette marketinggreb, som led i oplysningskampagner. Et eksempel er komikerparret, Adam og Noah, der i samarbejde med EU har lavet en række videoer på YouTube vedrørende, hvilke rettigheder man har som EU borger.

Influencer marketing er altså en størrelse, man skal tage meget alvorligt.

Mikro influencers

Men som alle andre trends bevæger dette område sig også.
Og lige nu tager influencermarketing alvorligt skridt henimod mikro influencers – altså de influencers, der har knap så mange følgere.
Grunden dertil tager os tilbage til de to foregående afsnit, for også her handler det nemlig om at skabe engagement og reel værdi hos følgerene og målgruppen. Der er kommet en øget bevidsthed omkring influencers påvirkning af målgruppen, og også her begynder den almindelige forbruger at blive langt mere kritisk overfor reklamer og annonceret indhold. Her viser mikro influencers at have en kæmpe fordel fremfor de meget store influencers.

Mikro influencers oplever langt større engagement og reach end de store spillere på markedet. Ofte vil en mikro influencer dele indhold, som er skabt direkte ud fra deres eget liv og hverdag end store power influencers gør. Netop den type af indhold resonerer meget præcist ned i målgruppen, og opleves som autentisk indhold , og netop autenticitet kommer til at være et konkurrenceparameter i fremtiden.

Udover også at være billigere for virksomheder at benytte, viser det sig i mange tilfælde at give en højere ROI at vælge en mikroinfluencer. Derfor spår både danske og internationale analyseinstitutter at denne trend vil fortsætte.

Key learning:

  • Overvejer I at benytte influencer marketing, kan I med stor fordel kigge efter mikro influencer bureauer.

Analyser fra udlandet og eksperter anslår også, at kan man som virksomhed mixe employee advocacy med denne trend og finde den helt rigtige medarbejder til at brande virksomheden, står man enormt stærkt. Her er det danske marked ikke modnet nok endnu, men det er stadig værd at være opmærksom på og følge udviklingen – endda måske være nogle af de første?

Trend #4: Employee Advocacy

At dine medarbejdere er vigtige for din virksomheds succes er ingen hemmelighed. Men de er vigtigere, end du tror.
I et meget tætpakket social medie marked, hvor annoncering stadig koster mere og mere, og målgrupperne kræver mere og bedre autentisk indhold, bliver dine medarbejdere et vigtigt led.

De virksomheder der formår at skabe en kultur, hvor medarbejdere gladelig deler det indhold, som din virksomhed producerer og gerne vil sprede budskabet har en stor fordel. Vi ser en stigende tendens til, at der oprettes stillinger, hvor en del af jobbeskrivelsen ligger i at skabe indhold til medarbejdere og hjælpe dem med at dele, like og blive uddannet i brugen af sociale medier i virksomhedens tjeneste.
Det giver mening, når vi tager de sidste trends i betragtning. Også her handler det om at skabe så autentisk og troværdigt content som muligt – og som kommer fra de ”rigtige” og troværdige personer.
Samtidig er det en måde at skabe diversitet i fortællingerne omkring dit brand. Når Emloyee Advocacy er gjort godt, sørger medarbejderne selv for at skrive et opslag i deres egen stil og tone, hvilket skaber diversitet og øget troværdighed omkring dit brand.

Key-learnings:

  • Skab diversitet i dit content ved brug af Employee Advocacy
  • Øg mulighederne for at bryde algoritmerne til din fordel med Employee Advocacy.
  • Indhold, der er genereret fra dine medarbejdere opbygger brandloyalitet.
  • Alt kan bruges lige nu: Delinger, likes og kommentarer er godt nok til at starte din Employee Advocacy strategi op. Lad dig ikke skræmme af, at dine medarbejdere ikke er klar til at skrive opslag selv.

Trend #5: Instagram Stories 2.0

Indhold, der både er levende, kreativt og skaber en FOMO oplevelse (Fear Of Missing Out) vil der kun blive mere af i 2020. Virksomheder, der leder efter måder at skabe større reach og mere engagement med deres følgere bør derfor have et godt øje til Instagram Storys fremadrettet.

Stigning i antal af Instagram Storys har været markant siden 2016, hvilket grafen herunder viser tydeligt:


https://www.statista.com/statistics/730315/instagram-stories-dau/

Instagram Storys er en god måde at få målgruppens opmærksomhed på i få værdifulde sekunder. Som vi allerede har slået fast, elsker målgruppen autentisk og kreativt indhold. Dertil er Instagram storys et oplagt værktøj til at få mere personlighed ind i dit brand. I dag er vi enormt eksponeret for alt form for content. Det betyder, at vores adfærd ændrer sig hele tiden, da vi som mennesker tilpasser os. Mængden af information skal være nemt og hurtigt at konsumere, og derfor bliver formaterne kortere og kortere. Der er dog tendenser til at fx, at Facebook videoer skal være over 3 minutter for at få størst engagement, men på fx Instagram er formatet på storys 1 minut a’ 4 sekvenser af 15 sekunder. Der er naturligvis mange måder, at komme omkring dette på. Bl.a. ved at lave en IG video, som mange større profiler benytter sig af allerede.

Værktøjerne

Facebook og Instagram Storys er kun tilgængeligt i et døgn, hvorefter de forsvinder for altid, med mindre man lægger sine storys ind som nyheder under ens profil. Når I benytter jer af den form for interaktion og bruger det klogt og kreativt, skaber I en forventningsfølelse hos jeres følgere, hvor de selv tjekker ind for at følge med i, hvad I har opdateret med. I er dermed godt i gang med at skabe jer et brand, hvor FOMO (Fear Of Missing Out) kan være et stærkt greb til at fastholde målgruppen.

Endvidere er det muligt at tilføje en swipe funktion på sine storys, der giver følgerne mulighed for at gå direkte til det produkt, din hjemmeside eller andet, som du ønsker at linke til. Dette er et enormt stærkt redskab, som øger din e-commerce forretning og kan skabe enormt meget trafik til dine egne medier. Dette er dog kun muligt for brugere, der har over 10.000 følgere. Kombinerer man dette med tags af produkter, hvor man kan få direkte til produkterne, der vises, øger man trafikken og dermed konverteringerne markant.

Webshop og E-Commerce på Instagram

E-commerce på Instagram og gennem storys er også blevet stort på samme måde, som det er muligt at skabe et asset på sin E-Commerce forretning gennem Facebook. Det bliver mere og mere populært at skabe trafik til sin webshop gennem de sociale medier. Med de “nye” funktioner, som platformen udvikler hele tiden, er det et vigtigt redskab til dig, der driver en webshop og har en E-Commerce strategi.

Key-learnings:

  • Antallet af Instagram videoer er steget markant siden 2016.
  • Brug Instagram story til at personalisere dit brand.
  • Udvid din E-commerce forretning gennem de værktøjer, som platformen tilbyder.
  • Gå efter at øge din base af følgere, så du kan benytte de indbyggede værktøjer i Instagram til at drive trafik til dine egne medier og webshop.

Trend #6: Video og YouTube

Vi bliver ved de levende billeder, som fortsætter med at være stor trend fremover på de sociale medier.  YouTube er fortsat en af de største social mediespillere på markedet ­– også større end Facebook og kanalen burde være på alle virksomhedsejeres læber i 2020. Og derudover er YouTube verdens 2. største søgemaskine.

Data har påvist at forbrugere og følgere er mere tilbøjelige til at foretage et køb hos en virksomhed, hvis de har set en video, der beskriver produktet eller virksomheden. Endvidere er der en tendens til, at målgrupperne forventer videocontent fra de virksomheder, som de skal engagere sig med.
Det betyder, at har du endnu ikke en YouTube strategi, skal I til at tage det seriøst og virkelig overveje det. Video content er ikke længere nice-to-have, men i høj grad need-to-have.

Tilpasset indhold

Et sted, hvor mange virksomheder går galt i byen i brugen af YouTube er i tilpasningen til mediet. Mange tror fejlagtigt, at de kan uploade den samme video på alle deres sociale medier. Hvert medie har sin egen “stemme”, og dermed også en række forskellige forventninger fra deres brugere. Det er derfor vigtigt, at I sætter jer grundigt ind i de mange kanaler. I skal udarbejde en kanalstrategi, som indeholder alt fra KPI målsætninger, målgruppeanalyse, tone of voice mm. Det betyder ikke, at I ikke kan lave videoer med samme vinkel. Men de skal tilpasses til den kanal, som I lægger den op på.

Key-learnings:

  • YouTube er verdens største sociale medie, og verdens 2. største søgemaskine
  • Din målgruppe forventer video content
  • Forbrugere er mere tilbøjelige til at foretage et køb fra virksomheder, der bruger video content til at vise produkter, brand mm.
  • Tilpasset indhold er alfa omega.

https://www.hubspot.com/marketing-statistics

So. You and me?

Vores specialiserede team står klar til at hjælpe jer med at skabe strategi, der øger jeres SoMe reach, rykker jeres content og opbygger jeres virksomheds engagement derhen, hvor det både brander og positionerer jer i det digitale landsskab gennem sociale medier. Har I brug for rådgivning og drift af jeres annoncering, kan vi endvidere hjælpe jer gennem vores digitale marketing team – se mere her >>

Keep it simple...

lad os tage en snak