Flere gange har avisernes overskrifter handlet om ”butiksdød”, og den hurtige konklusionen har været, at ”e-handel er den eneste fremtid”.
Men det billede viser sig at være forsimplet. Forbrugere verden over benytter fortsat de fysiske butikker, og vi ser netop nu en spændende tendens, hvor de dygtigste internationale e-handlere vælger at opstarte fysiske butikker og showrooms, som supplement til deres webshops.
Med andre ord kan vi se en tendens til, at succesen til en god forretning ligger i kombinationen mellem den fysiske og digitale forretning. Ved at udvide den fysiske butik med en webshop, tages der udgangspunkt i kunders behov og det er således muligt at tilbyde en fleksibel salgsplatform, der er til rådighed for kunden, når og hvor kunden ønsker det.
Succesen ligger i samspillet mellem webshop og butik
Den fysiske og digitale butik er to forretningsformer, der ikke skal opfattes som konkurrenter, men i stedet som to indgange til et samlet salg. Kunder søger viden omkring produkter online, og størstedelen af alle kunder ønsker også at kunne handle samme sted.
En webshop kan imødekomme dine kunders behov, når din fysiske butik holder lukket, og det er muligt at få viden om dine produkter og butik på alle tider af døgnet. Der er en række fordele for både en digital og fysisk butik, og ved at styrke samspillet mellem disse forretningsformer, er det muligt at høste det bedste fra begge verdener.
Er en webshop er upersonlig?
Flere butiksejere nævner, at den personlige betjening er afgørende for, at de kan servicere deres kundesegment. Ved at kombinere webshop og den fysiske butik kan den personlige betjening også være katalysatoren i webshoppen. Der er forskellige ting man som webshopejer kan gøre, for at give kunderne en personlig service. Flere og flere webshop ejere lægger personlige hilsner, ekstra vareprøver eller rabatter i pakkerne, så brugerne oplever service af personlig karakter, og har “en person” at henvende sig til, hvis der opstår udfordringer omkring købet.
En fysisk og digital butik kan bidrage med øget kundeservice, fordi en fysisk butik kan tilbyde personlig rådgivning og vejledning omkring et produkt. En webshop indsamler en masse forskellig data på kundesegmentet købeadfærd og ordrehistorik, og denne viden er brugbar til eksempelvis at udvikle og målrette varesortiment, hvilket skaber værdi hos både fysiske og digitale butik.
Digitaliser forretningen og processerne
En fysisk butik har allerede et lager og produkter. Men for at drive en webshop og en fysik butik på samme tid er det afgørende, at du har styr på dit lager. Der frigives en masse ressourcer ved at digitalisere den fysiske forretning, herunder lagerstyring, administration og økonomi. Det er enkelt at udvikle en webshop, der matcher din butik og dine kunders behov. Ud over at dine kunder kan handle når de ønsker det, så giver en webshop dig en masse data om dine kunders adfærd og ønsker, hvilket gør det enkelt at målrette kampagner, tilbud og salg både på webshoppen og i den fysiske butik.
Overvejer du at få en webshop så kontakt os på 70 20 10 82.