Drømmer du om at få et nyt, bedre og højt konverterende professionelt website til din virksomhed, vil du støde på UX og UI som begreb, når du sætter dig ned med dit webudviklingsbureau. Men hvad er forskellen på de to? Vi klæder dig på her.
Ingen grund til omsvøb. Vi går lige til pointen:
UX design henviser til termen ”user experience design” og dækker basalt set over alt det, som kan opleves og bruges på dit website, og som er en interaktion mellem websitet og brugeren.
UI design henviser til termen ”user interface design” og henviser til alt det, der kan ses. Altså, det som mange tænker som designet på websitet.
UX og UI design skal to forskellige ting
Designet er dog meget andet og meget mere end farver, former og stil. Et godt webdesign skal naturligvis tage sig godt ud – ikke mindst præsentere virksomheden korrekt ud fra dit brand mm.
Men selve designprocessen starter i maskinrummet. Der, hvor adfærd, jeres behov og ikke mindst viden om brugerne skal afdækkes og frem i lyset.
Det gode – virkelig gode – design, skabes nemlig ud fra brugernes behov, jeres succeskriterier for websitet, og den adfærd vi kender.
UX designet skal give indsigt gennem research og ende ud i wireframes, der viser funktionaliteter og den købs– og handlingsrejse, som du gerne vil have dine kunder igennem. Alle interaktionspunkter, der fremmer kommunikationen mellem websitet og brugeren, skal på plads.
UX designprocessen er der, hvor man definerer sine personaer og designer til dem – ikke til sig selv.
Det er skelettet, der får alt til at kunne bevæge sig på websitet og skabe en handling fra din bruger.
På baggrund af skelettet, kommer UI designet ind og definerer, hvordan et design til de behov, den persona og de interaktionsmuligheder ser ud. User Interface (UI) fokuserer på kroppen og den visuelle oplevelse af websitet. Alt det, som UX designet definerede og byggede som skelettet, skal UI designet realisere.
Vi kunne også sige det på en anden måde:
UX design er alt det, der bygger broen til det, vi gerne vil hen. UI designet er følelsen, vi får, når vi er gået over broen.
… og så kan vi vist ikke skære det mere ud i skønlitterær pap 🙂
Mange hopper UX processen over
Vi dvæler lige lidt ved UX designprocessen. Det er nemlig her, der er mange, der hopper over. Vi sidder tit med kunder, der har gjort sig mange tanker om, hvordan det hele skal se ud. De har allerede taget medarbejderbillederne og har fundet 2-3 andre websites, som de gerne vil læne sig op ad.
Det er først, når vi spørger ind til, hvad websitet skal kunne, at vi kommer i gang med at tale om, hvad det egentligt behov er. Det er her, vi taler om, hvem websitet skal bygges til, og hvem der skal interagere. Det er her, vi stiller alle de spørgsmål, som definerer designet. Det er her mange oplever, at de faktisk slet ikke skal have det design, som de troede, de skulle have.
Derfor er denne proces så vigtig.
Vi designer til dine brugere og kunder. Ikke dig.
Det lyder måske lidt harsk, og er måske en sandhed med modifikationer. MEN, hvis vi kun sidder og lytter på, hvad en kunde ønsker sig, kan lide og synes er flot, så lytter vi ikke til dem, der gør, at kunden sidder overfor os i det hele taget: Kunderne.
Derfor er det vigtigt, at vi som webudviklingsbureau tør udfordre vores kunder på deres ønsker og få dem i en retning, hvor vi taler om kunderne og målgruppen i stedet for.
UX processen stiller groft sagt spørgsmålstegnene: Hvorfor, Hvad og Hvordan.
Disse spørgsmål definerer, hvor godt webdesignet bliver i sidste ende, og hvor glad du bliver for det i længden. For et design skal andet og meget mere end blot se flot ud, det skal få din brugere til at sende en handling afsted efter dig.
Det er det, et godt UX design kan og skal skabe for din virksomhed. Og derfor er det så vigtigt, at du kender forskellen på de to begreber og starter det rigtige sted.
Der er naturligvis mange andre aspekter forbundet med disse to processer. Designfasen er i det hele taget et område, som skal tages langt meres seriøst end det tit er planlagt til. Men for at du kan starte et godt sted med dit webudviklingsbureau, er det vigtigt, at du er klædt godt på til at starte processen rigtig op.
Som webudviklingsbureau har vi hjulpet +1000 kunder gennem vores 15+ år som digitalt bureau og hjælper også gerne dig på vej, hvis du vil have din virksomhed til at tage fart på den digitale front.