Nu skal du tage stilling til, hvor længe Google Analytics skal beholde dine data

Del dette indlæg

Du modtager dem efterhånden dagligt! De der påmindelser om, at du skal tage stilling til, hvorvidt du vil have virksomheder til at opbevare dine personfølsomme data, og om at de aktivt må bruge dem til at kommunikere med dig.

Årsagen hertil er den nye persondataforordning, der går i luften den 25. maj. Den sætter nye krav til virksomhederne om, hvordan de behandler, opbevarer og bruger personfølsomme data om kunder, leads, brugere, besøgende, medarbejdere og samarbejdspartnere.

Normalt kræver det ikke de store overvejelser eller anstrengelser at trykke ’acceptér’, men er du bruger af verdens mest brugte statistiksystem, Google Analytics, skal du derimod spidse ører, når de udsender nye GDPR relaterede opdateringer. For Google Analytics lever af at analysere data om besøgende på dit website – og med den nye persondataforordning skærpes rammerne for selvsamme mulighed.

Den nyeste opdatering fra Google Analytics er Data Retention controls. Her skal du nu aktivt gå ind og vælge, hvor længe du vil give Google Analytics lov til at gemme data om dine kunders adfærd på dit website. Opdateringen inkluderer data på både bruger- og eventniveau, som indsamles via cookies og brugerid’er. 

Foretager du dig ingenting, vil du fremadrettet kun kunne se 26 måneder tilbage i tiden. Måske det er nok, men oftest vil du sammenligne dine tal med samme tidspunkt årene forinden, for derigennem at tage højde for sæsonbestemte udsving og få et mere retvisende billede af potentiel frem- eller tilbagegang i din trafik. En data retention på 26 måneder vil derfor sjældent være nok. Går du derimod ind og ændrer i standardindstillingerne, kan du give Google Analytics lov til at gemme dataene i helt op til 50 måneder. 

Denne opdatering påvirker desuden dine muligheder for at lave audiences, baseret på trafik på dit website, til brug i remarketingkampagner i blandt andet AdWords og Google Optimize. 

Så uanset hvad – tag stilling, og få opdateret dine indstillinger i Google Analytics!

 

keep it simple...

lad os tage en snak

…du er velkommen til at prøve vores prisberegner –  det tager kun 2 min.