Sådan skriver du gode webtekster

Virker det uoverskueligt at skrive gode tekster til din hjemmeside? Tekster på hjemmesider kan være udfordrende at skrive, især fordi konkurrencen fra andre hjemmesider og sociale medier er stor. Og endnu større hvis hjemmesiden er uinteressant og ukonkrete.

Er en kunde klikket ind på din hjemmeside, men efter få sekunder klikker videre, har de ikke fået den forventede oplevelse, og vender nok heller ikke tilbage igen. Det er derfor afgørende at gøre sig nogle overvejelser inden man skriver sine hjemmesidetekster. Nemlig: “Til hvem” og “hvordan.” Det gælder om, at gøre sin hjemmeside så lækker og appetitlig så læseren føler sig nysgerrig og fristet til at søge mere viden.

Der er mange flere konkrete tips til at skrive specifikke målgrupper, men her har vi samlet ni punkter der kan kickstarte din skriveproces.

9 tips til bedre tekster

  • 1. Fang læserens opmærksomhed
    Titlen på artiklen skal være iøjnefaldende og interessant. Gør den beskrivende.
    Fortæl dine læsere hvad de vil få ud af at læse denne tekst. Start med en kort brainstorm af hvad teksten skal indeholde – sammenfat brainstormen i enkelte “kodeord” og highlight dem i fed skrift.
    Du kan med fordel tilføje links videre rundt internt på din side.
  • 2. Kom til sagen
    Gør det kort og præcist. Lav en kort underoverskrift hvor du fanger opmærksomheden og opsummerer hvad afsnittet handler om. Server teksten kort og præcist. Skriv klart og præcist hvad du tilbyder og hvilket fokus I har i jeres virksomhed.
  • 3. Skab luft og ro omkring din tekst
    Gør din tekst læsevenlig. Lav underoverskrifter, linjeskift og afsnit så teksten bliver let læselig og appetitlig. En tekst med luft i opsætningen skaber ro og inviterer læseren til at læse den.
  • 4. Tænk altid på din modtager
    Læs altid dine tekster set fra modtagerens synspunkt. Hvad har de brug for at vide? Er det relevant for det, de søger efter på din hjemmeside? Hold deres opmærksomhed med korte tekster frem for lange romaner.
  • 5. Vær ærlig
    Dine modtagere vil gerne vide hvad din virksomhed laver:
    Hvem er I og hvorfor er I passioneret omkring det. Du kan med fordel personliggøre dit website ved, at inkludere personlige detaljer såsom billeder af medarbejdere, eller værdier såsom “bæredygtig profil”, “miljøbevidst” o.lign. Det forkorter afstanden til dine kunder.
  • 6. Skriv i et almindeligt sprog
    Vær opmærksom på dine brancheudtryk. Hold dine tekster fagbegrebsneutral og sørg for at at folk forstår meningen, om de er i din branche eller ej.
  • 7. Skriv i talesprog
    Vær personlig. Skriv dine tekster som du ville fortælle det til dine kunder. Hold sproget levende og fortællende. Din hjemmeside er en præsentation af hvem I er og hvad I laver. Skriv indfangende så kunden kan relaterer til dit budskab.
  • 8. Hold stilen
    En tekst der står med forskellige skrifttyper og skriftstørrelser sender et forstyrrende signal til læseren og ødelægger det grafiske på siden. Hold dig til en skrifttype og lav underoverskrifter i én farve eller med fed skrift. Det skaber en god struktur på siden.
  • 9. Søgemaskineoptimér dine tekster
    Når du skriver dine tekster er det vigtigt at tænke over hvilke ord du gerne vil have dine kunder skal finde dig på i Google. Vær konsekvent i dit valg af ord, og genanvend de ord der er beskrivende og relevante for din virksomheds ydelser. Det handler om, om, at analysere sig frem til hvilke søgeord, der er de rigtige at bruge i forhold til hvad der søges efter når dine kunder leder efter din virksomheds ydelse. Det kan derfor være klogt at spørge dine kunder hvilke ord de søgte på for at finde dig. 
    Det er vigtigt at opnå synlighed på de søgeord der er relevant i forhold til din virksomheds ydelser, da det du vil få mere trafik på din hjemmeside. Mere trafik på din hjemmeside vil give flere henvendelser som vil give flere kunder til din forretning.