WordPress og webshop – Få vores bedste tips og råd til at lykkes med din nye B2B eller B2C webshop.

Del dette indlæg

Har du en WordPress hjemmeside, og ønsker du at starte en webshop, får du her vores bedste tips og råd til at lykkes.

Hvorfor skal du overhovedet have en webshop løsning?

I en verden, der bliver mere og mere digital, bliver der stillet nye og større krav til, at du hele tiden er til stede, når dine kunder er klar til at handle hos dig – uanset, om du er B2B eller B2C virksomhed.

COVID-19 har også været med til at ændre virkeligheden for mange fysiske butikker og traditionelle virksomheder.  Nedlukningen har betydet et farvel til den fysiske butik i lange perioder, og muligheden for indtægt blev for rigtig mange taget væk fra den ene dag til den anden. Etablering af en webshop kan måske give mulighed for, at skabe en ny indtægtskilde og ikke mindst skabe et supplement til den fysiske butik, når verden atter er åben igen. 

Uanset, om du allerede har en webshop eller du overvejer mulighederne, er der mange ting, som du skal tage stilling til. Derfor har vi samlet vores bedste råd, som ruster dig til at træde ind på ecommerce markedet.
Du får først 9 gode råd og spørgsmål, som du skal stille dig selv. Dernæst en gennemgang af de forskellige CMS-systemer og platforme og deres forskellige muligheder. Vi anbefaler dig at læse lige dele godt igennem, da det er afgørende nødvendigt, at du vælger det rigtige system fra start. 

Rigtig god læselyst!

Vores 9 bedste råd til at lykkes med din webshop:

1) Inden du går i gang, skal du sætte dig et klart mål for, hvad du vil opnå med en webshop og ikke mindst, om du/I er gearet til drive webshoppen.
Det gælder både pladsmæssigt, økonomisk og de menneskelig ressoucer.

2) Brug tid på at sætte dig ind i de forskellige webshopsystemer, der findes på markedet.
Det kan være dyrt at vælge et system, der ikke passer til dine behov (både på kort og lang sigt).

3) Find det/de betalingssystemer, der passer bedst til dine kunders – og dine behov.
Ønsker dine kunder fx kun at betale med Mobilepay, hjælper det ikke, at du ikke giver dem den mulighed. 

4) Valg af økonomi/lagersystem til webshoppen.
Er dit nuværende økonomi – og lagersystem gearet til webshoppen eller skal du ud og investere i et helt nyt økonomi og lagersystem? 

5) Find den rette fragtleverandør.
Fragten kan være en stor udgift, hvis du får godt gang i webshoppen. Det gælder både, hvis du vælger at have fri fragt eller hvis kunden vælger at handle et andet sted pga., at fragten på din webshop er for dyr.

6) Vil du selv stå for at bygge shoppen eller skal webshoppen bygges af en professionel?
At bygge en webshop kan kan være svært, hvis du ikke har evner indenfor webudvikling og ecommerce. Det kan derfor være en god ide at finde dig et bureau eller partner, som kan hjælpe dig sikkert igennem hele projektet.

7) Planlæg den løbende drift og vedligeholdelse ind i dit budget fra start.
At drive en webshop er ikke en engangsinvestering. Teknologi, brugeradfærd og systemer udvikler sig hele tiden. Det er derfor vigtigt, at din webshop udvikler og tilpasser sig i takt med det.

8) Læg en plan for, hvordan vil du vil markedsføre din webshop.
Hvordan skal du markedsføre webshoppen, så du sikrer, at kunderne vælger netop at handle hos dig og ikke konkurrenterne?

9) Undervurder ikke kundeservice, selvom at din virksomhed er online.
Online kundeservice er mindst ligeså vigtig, som den service du får i de fysiske butikker og virksomheder. Du må derfor ikke undervurderer at bruge tid og ressourcer på at yde online kundeservice. 

Hvilken CMS-løsning skal du vælge til din webshop?

Et af de spørgsmål vi i Simple Digital oftest får i forbindelse med etablering af en webshop er: “Hvilket CMS- og webshopsystem skal jeg vælge?”

Svaret kommer helt an på, hvor stor din webshop skal være, om den er målrettet B2B- eller B2C kunder, om der er specielle behov til funktioner mm., og hvad er de økonomiske rammer er for projektet? Med andre ord; der er mange ting, man skal tage stilling til i forbindelse med etablering og opstart af en ny webshop.

Mange virksomheder har i dag en helt alm. hjemmeside bygget i fx WordPress. Derfor er et af de helt store spørgsmål, om hjemmesiden skal flyttes til en ren webshop platform eller, om du kan kan blive i fx. WordPress og koble din webshop på der. For at give dig et overblik, dykker vi nu ned i de forskellige platforme til opbygning af en webshop. 

WordPress Webshop løsninger:

WordPress er et af verdens mest brugte CMS systemer. Hos os udvikler vi derfor mange løsninger i WordPress. Det er nemt og intuitivt at udvikle i, men også nemt for brugeren at arbejde med i dagligdagen. 

Med en WordPress CMS løsning har du også mulighed for at tilkoble en lang række udvidelsesværktøjer der alle er kompatible med CMS systemet. Heriblandt WooCommerce, som er et webshop system udviklet til WordPress hjemmesider.  

WooCommerce:

WooCommerce er det ideelle shopsystem, hvis man som virksomhed gerne vil hurtigt i gang. Er man nybegynder, og især hvis man på forhånd allerede har indgående kendskab til WordPress,  er det en leg at komme i gang WooCommerce. WooCommerce er som udgangspunkt kendetegnet ved brugervenligheden og fleksibiliteten. 

Med Automattic(virksomheden bag WordPress) i ryggen, er WooCommerce vokset sig til at være et af de mest brugte shopsystemer på verdensplan. Med muligheden for at udvide med plug-ins og custom udvikling som fx ERP-integration, er det et utroligt fleksibelt shopsystem og henvender sig især til shops, hvor produktkataloget indeholder under 1.000 varenumre. WooCommerce kan de mest almindelige ting, som produktattributter, varianter og kommer med et produktfilter, der kan filtrere ud fra de tilknyttede attributter på de enkelte produkter. 

WooCommerce er også forberedt til flere sprog og valutaer. Det anbefales at benytte shopsystemet sammen med et sprogmodul fra enten WPML eller PolyLang. Derudover kommer WooCommerce også med et indbygget API, som er baseret på WordPress’s egne indbyggede byggeklodser. Alt dette tilsammen gør det utroligt nemt at kombinere WordPress og WooCommerce i en headless webløsning eller applikation til IOS og Android.

WooCommerce er baseret på PHP og WordPress “kodestandarder” og kodebase. Det gør det utroligt nemt at vedligeholde og holde stringent, når det udvikles. 

Andre Webshop løsninger:

Shopify

Shopify er det perfekte shopsystem og CMS, hvis man ønsker at komme hurtigt i gang. Er man som virksomhed helt grøn og nybegynder eller har man ikke en løsning, man ønsker at beholde, er Shopify en god løsning.  

Shopify er nemlig hosted og serviceret af Shopify selv. Derfor er det heller ikke muligt at tage CMS’et med sig, hvis man på sigt vil skifte til en anden hostingleverandør/server.  Derfor skal man acceptere, at man i nogle situationer vil være mere låst med Shopify. Fx er der ikke direkte adgang til kommandobroen under systemet, og ønsker du at arbejde mere i en retning, hvor der udvikles små applikationer til CMS’et, som udvider funktionaliteten, vil du ikke kunne tage dem med dig senere hen.  

Men med en stødt stigende brugerbase på Shopify, kommer der hele tiden nye muligheder for at udvikle custom løsninger og integrationer til Shopify. Shopify er derfor også ideelt, hvis du har et produktkatalog på under 500 varenumre. Det er utroligt nemt at lave små landingssider og promovere og markedsføre produktgrupper eller enkelte produkter. 

Shopify kommer som standard med mulighed for kundegrupper, produktattributter, oprettelse af varianter og et produktfilter, som imødekommer de fleste krav til filtrering i shopsystemet. Dette inkluderer farver, attributter m.v. Med muligheden for at tilknytte et utal af integrationer fra deres App Store er det utrolig let at integrere eksempelvis ERP, hvis der i forvejen ligger en integration tilgængelig.

Shopify er baseret på Ruby, men skrevet i et template sprog, som hedder Liquid. Det skal man ikke lade sig skræmme af. Det er med til at sikre en hurtig og stabil platform, som er nem at benytte for både dig som shop administrator og dine kunder.

Magento 2

Magento 2 CMS er et rendyrket shopsystem, som er udviklet med større webshops i tankerne. Ønsker du at løfte din webshop til et højere niveau eller har du over 500 varenumre, er Magento 2 helt ideelt. 

Det kan også være, at shoppen har vokset sig større end din nuværende platform kan bære, og du ønsker at tage springet fra fx Shopify eller WooCommerce. Brugerfladen i Magento 2 er løftet væsentligt i forhold til tidligere versioner. I skrivende stund er det tæt på at være på højde med den brugeroplevelse, man har i fx Shopware 6. 

Med Magento 2 får man altså et Enterprise-grade shopsystem, som de store drenge på markedet benytter. Her kan nævnes referencer, som Nike og Coca-Colas merchandise shop. 

Fordelen med Magento 2 er også, at man ligeledes kan køre shopsystemet rent headless. På den måde kan man have have en B2C og B2B shop kørende fra samme shopsystem. Magento 2 kommer som standard med mulighed for at bygge og lave simple landingssider via den indbyggede builder. Herunder kommer Magento 2 også med de fleste almindelige funktioner som muligheden for at lave kundegrupper, produktattributter og varianter. 

Magento 2 er i forhold til andre shopsystemer baseret meget omkring shop administration og teknikken bag. Derfor efterlades front-enden til fri fortolkning for programmøren.  Men fx kommer Magento 2 ikke med et særlig smart eller funktionelt filter, der er ‘ud af boksen’. Men oftest er det nok for de fleste til en start. 

Magento 2 er en fuldkommen omskrevet version af det oprindelige Magento CMS og er bygget på PHP med Symfony som byggeklodser. 

Shopware 6

Shopware 6 CMS er den nye dreng i klassen med en brugergrænseflade, der gør shop administration legende let. Her er der tale om et rendyrket shopsystem, som er udviklet med brugeren i centrum. Her får du masser af muligheder for at lave lette landingssider og generelle indholdssider med det indbyggede drag & drop værktøj, som indeholder de fleste basale byggeklodser.

Som standard kommer Shopware 6 med et produktfilter, der er ‘ud af boksen’. Det giver de fleste premium og custombyggede produktfiltre kamp til stregen og gør det utroligt let at integrere et acceptabelt produktfiler i sine templates. Derudover kommer systemet med muligheden for at køre rent headless gennem det indbyggede API. Du får også muligheden for at have både en B2C og B2B shop i samme system. 

Shopware 6 er med andre ord perfekt, hvis der ønskes et Enterprise-grade shopsystem, som er brugervenligt, som udmærker sig ved produktkataloger på over 1.000 varenumre, og hvor der ønskes custom udvikling af funktionalitet. Det kan fx være integration til ERP, regnskabssystemer, lagersystemer og lignende. Herunder er det også muligt at lave kundegrupper, dynamiske priser og meget mere som standard.

Shopware 6 er en fuldkommen omskrevet version af det oprindelige Shopware CMS, skrevet i PHP og er nu 100 % bygget på Symfony, som er et sæt velrenommerede byggeklodser til PHP.  Det gør det til en stringent og god kodebase. 

MijoShop (OpenCart) 

MijoShop er et shopsystem til Joomla. MijoShop er tilsvarende, hvad WooCommerce er for WordPress. Det er et shopsystem, der er perfekt til mindre webshops, og hvis din virksomhed i forvejen har en eksisterende Joomla platform uden webshop. Det er et brugervenligt shopsystem, som kan de mest gængse ting, der er påkrævet af en webshop. Det indeholder mulighed for at have kundegrupper, produktattributter, varianter og et meget basisk produktfilter, hvor der kan sorteres på farver m.v. 

Shopsystemet er ideelt til nybegynderen og produktkataloger med under 1.000 varenumre, og hvor der er behov for noget simpelt. Du har også stadig muligheden for at integrere med ERP, CRM og lagersystemer. MiljoShop er forberedt til flere sprog og valutaer, og det er samtidig muligt at lave mindre shops, som kan tilgås på subdomæner. Det kan fx bruges til at brande specifikke produktgrupper eller noget helt tredje. 

MijoShop er baseret på samme MVC struktur og kodebase som OpenCart og bliver løbende opdateret, når der kommer nye versioner af OpenCart. Det er baseret på PHP og er Open Source.

keep it simple...

lad os tage en snak

…du er velkommen til at prøve vores prisberegner –  det tager kun 2 min.