Server-side tracking vs. client-side tracking

Del dette indlæg

Hvad er tracking på din hjemmeside?

På de fleste hjemmesider bruger man metoder til at spore den besøgendes ageren – trykker de på ”kontakt os”, ruller de ned til bunden af siden, eller noget tredje? Den slags viden er helt afgørende at have god indsigt i, når man skal tage strategiske valg i forhold til ens forretning.

Der findes, helt overordnet, to typer af sporing – eller tracking, som vi kalder det i daglig tale. Klient-side tagging (cookiebaseret tracking) og server-side tagging (ligger kun på serveren).

I den digitale verden har vi i efterhånden mange år benyttet klient-side tragging, men i en tid med øget fokus på privatliv og datasikkerhed så er det tid til at din virksomhed ser potentialet i server-side tragging.

Server-side vs. Klient-side tagging

Helt overordnet handler det i virkeligheden bare om, hvor din data ligger henne – ligger den på brugerens computer eller kun på serveren?

Med server-side tracking kan du opnå ejerskab – og derfor mere kontrol – med din egen data. Endnu vigtigere, så undgår du at lide datatab og komme på kant med datalovgivning.

Her er nogle grunde til, hvorfor server-side er bedre end client-side

  1. Pålidelighed og konsistens: Server-side tracking udføres på serveren, hvilket betyder, at det er mindre følsomt over for adblockere og browserindstillinger. Dette resulterer i mere pålidelige dataindsamlingsprocesser, da brugere ikke på samme vis kan blokere eller manipulere sporingen.
    Vi oplever i gennemsnit omkring 20% flere hændelser i Google Analytics 4.

  2. Sikkerhed: Server-side tracking giver bedre kontrol over data og øger beskyttelsen af brugernes personlige oplysninger. Dette er især vigtigt i en tid, hvor privatlivsforordninger som GDPR og CCPA stiller skærpede krav til beskyttelse af brugerdata.

Selvom der er en aftale på plads mellem EU og USA, så har Datatilsynet i Danmark stadigvæk ikke givet grønt lys til Google Analytics uden Proxy Server. (Server Side)

  • Ydeevne: Server-side tracking kan forbedre dit websteds ydeevne, da det reducerer mængden af JavaScript-kode, der skal indlæses i brugerens browser. Dette resulterer i hurtigere indlæsningstider og en bedre brugeroplevelse.

  • Komplekse dataindsamlinger: Server-side tracking gør det lettere at integrere og aggregere data fra forskellige kilder og tredjepartsintegrationer. Dette er afgørende for virksomheder, der arbejder med omfattende marketingsindsatser og ønsker at samle data fra flere kilder.
  • Sporingssvagheder: Da klient-side tracking kan være sårbar over for visse angreb som f.eks. “cookie stuffing” eller “pixel-snyd,” kan server-side tracking også reducere risikoen for dette.

Vil du høre mere om server side tracking, så kontakt os for at få en snak.

keep it simple...

lad os tage en snak

…du er velkommen til at prøve vores prisberegner –  det tager kun 2 min.